___________________________________
____________________________________
_____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
________________________________________
________________________________________
PIŽMO 40
Začínáš, děvenko, smrdět
________________________________________
________________________________________
PIŽMO 35
S ničím netradičním nepočítejte
________________________________________
PIŽMO 34
Zlomená noha je zastaralý úraz
Eliška Raiterová / Poláci nám ukázali,
jak se zneužívá moc
Dário Sztajnszrajber / Je vše obal?
Je vše obsah? ze španělštiny přeložil Aleš Hurdálek
Lena / Gustav Deutsch v bodu nula
Anežka Jaskmanická / Teapot
Babrdón / Neznáme pravdu
________________________________________
PIŽMO 33
________________________________________
Sráč Sam: Rozdíl v otázce
GHMP 27. 10. 2017 - 25. 2. 2018
Colloredo-Mansfeldský palác, 3. patro
út-ne 10.00–18.00
kurátorka: Denisa Bytelová
Galerie hlavního města Prahy představuje práce české umělkyně užívající provokativní pseudonym Sráč Sam. Její tvorba je založena na aktivní kritice nefunkčních/neproduktivních institucionálních rámců a nabývá rozmanitých podob od architektonických realizací přes objektovou, textilní, malířskou či filmovou tvorbu po sociálně angažované performativní projekty.
________________________________________________
Vyšlo PIŽMO 32! Radujme se.
________________________________________________
11 basni Elsy Aids Odpad vychází
v PIŽMU č. 30 jako plakát
v grafické úpravě Sráče Sama
Potenciální hudba - Jan Klamm / Fotografie -
Martin Netočný a Oskar Helcel / Damián
Tabarovsky v překladu Aleše Hurdálka
Babrdón - Obava z překvapení - Sráč Sam
Plakát - Elsa Aids - Odpad
Newsletter
Nové místo pro rezidenční pobyty
Česká Bříza heARTbreaker
Místo, které vám zlomí srdce
První návštěva České Břízy 83 je obvykle spojena s otázkou, proč se někdo rozhodne postavit galerii na vesnici. Tázavá situace má ale hlubší význam než běžné optání se na užitnost výstavní síně. Upozorňuje na nevyslovenou, ale existující suverenitu centralizovaných měst, která se dostává na povrch skrz intuitivně položený dotaz. Samovo mnohaletý projekt „Vize pro novou kulturu a její místo“ je motivovaný chutí zrušit veškeré umělé rámce, které člověku vytváří duševní nepohodlí. Postavení galerie v České Bříze je jeden ze způsobů, jak zakořeněné předsudky překonat. Konkrétně u galerie vycházel Sam z prosté myšlenky, že všude mají lidé právo na kvalitní informace včetně současného umění. Postupné rozrůstání České Břízy 83, nejprve o přístavbu galerie a nyní o novou budovu pro rezidenční pobyty, by bylo možné označit jako organickou architekturu. Ne v rozšířeném významu pojmu, který označuje stavby inspirované přírodou (často podmíněné náročnou technologií), ale v potřebě vzniku, která je opodstatněná přirozenou kumulací lidí. Během dvaceti let se podařilo vytvořit kotvu – pevný bod, k němuž je možné se přimykat. Stabilní autonomní zóna heARTbreaker zatím funguje tak, že při prvním vkročení alespoň dočasně odstraní pocit beznaděje.
HeARTbreaker =
Česká Bříza 83
rekonstrukce dokončena: 2003
+
galerie Sam83
dostavba: 2006
stavba svépomocí
projekt: Sam + AVE architekt
+
rezidence Sam83
dostavba: 2013
stavba svépomocí + tesařské práce Luboš Ulč - Gasys
projekt: Sam + Jiří Zábran
heArtBreaker také na archiwebu